O čemu razmišlja menadžer za Odnose s javnošću, kako vidi svet oko sebe kao ličnost i kao profesionalac.
Koliko direktna komunikacija i demistifikacija običnih i neuobičajenih pojava život generalno, čini jednostavnijim i kvalitetnijim.
Kolika je odgovornost na pojedincima a kolika na uticajnim grupama u kreiranju stavova javnog mnjenja u cilju lične i profesionalne promocije.
Blog o PRepoznavanju prilika i korišćenju mogućnosti.
BLOG JE PREMEŠTEN NA ADRESU WWW.DRAGANADJERMANOVIC.COM
ddjermanovic | 05 Januar, 2009.
Jedan od najpopularnijih alata Odnosa s javnošću jeste Saopštenje za javnost (Press release).
Iako ga svi pišemo - svi ne znamo da ga pišemo; iako se tako često koristi - svi ne znamo da ga koristimo (no hard feelings pls).
Prema istraživanju Benchmark Research, čak 32% svih PR aktivnosti kompanija i agencija "troši" se na kreiranje, slanje i praćenje efekata Saopštenja za javnost. Ukoliko uzmemo u obzir da je Saopštenje samo jedan deo odgovornosti PR-a u delu odnosa s medijima, te da PR podrazumeva još i odnose s lokalnom zajednicom, investitorima, Vladom, klijentima... shvatamo kako je to zapravo mali segment našeg posla koji nam oduzima mnogo (dragocenog) vremena.
Što je najupečatljivije, vreme koje posvećujemo ovom aspektu odnosa s medijima NI BLIZU NIJE PROPORCIONALNO ostalim aktivnostima, značajnim javnostima i ostalim alatima koje koristimo.
OK, pošto je sve to tako, ne bi bilo loše da malo ozbiljnije predstavim fenomen Saopštenja, njegove glavne karakteristike, uz po koji savet koji je PRofesionalcima u zemlji i svetu posao učinio lakšim.
Kanal komunikacije ka našim klijentima i potrošačima, tj. ka investitorima i našim akcionarima i uostalom ka najširoj publici, jesu mediji. Da bi naša poruka (ponuda, informacija, promocija) došla do naše ciljne grupe šaljemo je medijima; kojim medijima, zavisi isključivo od cilja zbog kojeg neku poruku komuniciramo. Iako novinare najčešće hvata blaga jeza kada dobiju nešto što nazivamo "Saopštenje za javnost" to je ipak za njih važan izvor informacija, ili u najmanju ruku izvor inspiracije.
Da li će mediji biti "od koristi" za nas u cilju željene "transmisije" naše informacije ili će nas ignorisati ili čak (neretko) od naše poruke napraviti negativan publicitet ili posmatrati predloženu temu iz ugla koji nam na posletku i ne odgovara, zavisi gotovo isključivo od sadržaja i kvaliteta Saopštenja za javnost koje nosi našu poruku (tj. od "namima samima" što bi rekao jedan naš političar )
Zašto kažem "gotovo" isključivo? Pa jednostavno zato što u našoj zemlji još uvek postoji mogućnost da zahvaljujući izdašnom marketinškom budžetu Saopštenje bude objavljeno bez obzira ne njegovu realnu vrednost (news worthy).
Postoji nekoliko "vrsta" Saopštenja, a najprimenjeniju su: informacija o vesti (novini), predstavljanje programa (strategije), opis i najava važnog događaja i predstavljanje proizvoda.
Ovaj text je namenjen svim PRofesionalcima, pa čak i onima koji su unesrećeni podmazanim terenom koji u njihovo ime podmazuje njihova marketing služba sočnim budžetima (tačnije posebno njima jer su se uspavalli i spavaju, a moraće da se uskoro probude).
PRIPREMNE RADNJE
Pre nego što počnete sa pisanjem odgovorite na sledeća pitanja:
SADRŽAJ I FORMA
Američka Ambasada po drugi put za redom pružiće podršku talentovanim sportistima u Republici Srbiji. NOT GOOD!!!!
Ambasada Amerike veran partner srpskim sportistima. GOOD.
Naslovi se po pravilu pišu boldirano, u većem fontu od ostatka teksta, najbolje u sadašnjem vremenu (nikako u Potencijalu i što ređe u prošlosti ili budućem vremenu). Prihvatljivo je i napisati ga velikim slovima. Ključne reči iz naslova upotrebljavajte (proširujte) kroz sam tekst ponavljajući ih.
2. Telo Saopštenja - Saopštenje je nužno pisati onako kako biste želeli da se pojavi u medijima (iako svrha Saopštenja nikako nije kopiranje vašeg teksta u novine, mada je meni to laskalo , već proširivanje teme uz dodavanje drugih relevantnih činjenica, detalja, drugog mišljenja, analiza... ipak, desiće se i da bude jednostavno kopirano). Započnite sa datumom i mestom izdavanja Saopštenja. Potom, prvi pasus koji odgovara na (čuvena) novinarska pitanja: who, what, where, when, why i how. U njemu (u dve do tri rečenice) morate sumirati celo Saopštenje, uz razradu nadalje u tekstu. Znate i sami, niti će novinar, ali ni ma ko drugi (sem vas samih) čitati nastavak teksta ukoliko ga naslov i prva rečenica nisu zainteresovali! Nakon prvog pasusa sledi "telo" Saopštenja u kojem ćete razraditi naslov, odnosno prvi pasus dodavanjem činjenica, pojašnjenjem, dopunama, izjavom predstavnika menadžmenta itd. Na kraju (koliko god da vam se činilo izlišnim) dodajte pasus o svojoj kompaniji koji nećete menjati češće nego dva puta godišnje (sem izuzetno usled ozbiljnijih promena u kompaniji) kako biste "ugradili" svoj korporativni identite u svesti novinara. Dakle, obaveštavate i informišete (u naslovu, prvom pasusu i telu Saopštenja) i ugrađujete svoju kompaniju u svest primaoca poruke. Na posletku se nalaze ažurni kontakt podaci OSOBE koja je zadužena za pojašnjenja, dodatne informacije, prosleđivanje novinarskih inicijativa tj. koja je i (najčešće) autor Saopštenja.
Da sumiramo strukturu Saopštenja za javnost:
KORISNI TRIKOVI
Uh, ima ih zaista mnogo; mnoge ćete sami kroz posao otkrivati. Oni koji već znaju neke trikove zamoljeni su s moje strane da ih sa nama podele u komentarima:
* Uključite "call for action"! Vi znate šta želite da postignete Saopštenjem, prilagodite to svoje saznanje i ponudite ga i čitaocima na pravi način.
* Izbegavajte žargone, stručne termine i strane reči. Ako je nužno da koristite neki usko-stručni termin obavezno ga pojasnite.
* Urednici su (najčešće) zatrpani poslom (i događajima i saopštenjima) i gotovo u svakoj redakciji s manjkom ljudi. Ukoliko im posao učinite jednostavnijim veće su šanse da će vam dati prostor u svom mediju. Ukoliko im posao zakomplikujete - mrka kapa!
* Maksimalno izbegavajte glorifikaciju svoje kompanije i proizvoda ("Kompanija BlaBla već dve godine je apsolutni lider bla... bla..."); izbegavajte naglašavanja interpukcijskim znakovima (uzvičnik upitnik, dve tačke, tri tačke zabranjeni su u potpunosti!); superlativ NAJviše nije dozvoljen!
Sve gore navedene trikove koristite mudro i umereno.
Eto tako.
Ukratko ...
Za dodatna pitanja sam, kao i dosad, sa zadovoljstvom na raspolaganju.
Distribucija i evaluacija biće teme nekog narednog posta.
p.s. bacite pogled s vremena na vreme na post o Konferenciji za novinare.
Dragan Varagić | 05.01.2009.
Moje iskustvo u edukaciji govori da je uvek veoma dobro vraćati se na osnovne stvari (u ovom slučaju na temu saopštenja za javnost), pa zato mislim da je ovaj tekst svakako potreban.
pkaranovic | 05.01.2009.
Odlicna on-line edukacija Dragana i sve pohvale, uh, toliko vremena provodim na Vasem Blogu da sam zanemario cak i svoj. Nadam se da je provedeno vreme na ovim stranicama Vama bilo makar desetinu od koristi koliko i meni.
Pozdrav i zelim Vam napredak, a vidim da je sve veci iz dana u dan.
Goran Aničić | 05.01.2009.
Pošto dobijam gomili PR objava za Personal magazin naglasio bih par kardinalnih grešaka koje se ponavljaju:
1. Ne pišite PR u prvom licu - ("naša kompanija...!")
2. Izbacite superlative, "XY komapnija najbolja u klasi, regionu... - "
3. Prevedite! partnerska PR saopštenja - redovno od Extrema dobijam FW PR koji je na engleskom?! OVo neće proći jer medijske redakcije treba da plate prevodioce - tako da od vaše obajve neće biti ništa ;)
Miss Cybernaut | 06.01.2009.
@Goran Anicic
U novinarstvu (medijima, kako zelite) podrazumeva se da novimari barataju engleskim. Ne znam jos nijednu redakciju koja mora da angazuje prevodioce! Isto slucaj je i sa lektorima, ne kazem da nisu potrebni ali evo bili smo svedoci pre neku godinu masovnog otpustanja...
Mozda ne treba precenjivati ali ne treba ni potcenjivati novinare :) Doduse ako je IT zargon u pitanju i promocija novih stvari, mozda je najpametnije lepo to prevesti da se ne muce oni kojima nije sasvim jasno.
@Dragan V.
Svakako koristan clanak!
Hej..odlican je crtez ovog lika :))) Jel to novinar ili PR?
Dragana Djermanovic | 06.01.2009.
@Goran Aničić: Zaista sam želela da napišem što više korisnih informacija, te sam neke propustila. Pisanje u trećem licu je obavezno! Hvala Gorane na dodatku.
Osim toga, već postoje nove vrste saopštenja za javnost, tzv. social media release. Ova vrsta Saopštenja je zaista veliki izazov i ujedno vrlo opširna tema... za neki naredni post...
@pkaranovic: kada pišem ovakve tekstove, koliko god da se radi o uobičajenoj alatki iz svakodnevnog posla zanovim svoja znanja i nekako ih sistematizujem, što je za mene vrlo korisno ;) Blog koji pišeš kao novinar može imati veliki značaj za našu blogosferu. Volela bih da pročitam neki novi sadržaj :)
@Miss: novinar je na slici :)... i to novinar sadašnjosti. Vidi molim te gedžete i dodatke :)))
Jasna | 06.01.2009.
Super je tekst. Lepo sam se podsetila... :) Kada često pišete saopštenja, radite rutinski pa na neke stvari i zaboravite. Thnx Dragana.
...ne znam kako Vi ali često mi se desi da u medijima prepoznam razliku između (doslovno objavljenog) saopštenja i teksta koji je dorađen ili obrađen. Lično,više volim kada novinari moje saopštenje malo "doteraju".
Svaki put kada sam se držala formule X=2+1 saopštenje mi je super prošlo pa čak i sa NAJ koje je bilo u naslovu!? ali je to (samo u tom slučaju) i bila glavna poruka.
Mislim da je jako važno i da sami filtriramo (bez obzira na potrebu, info, zahtev) da li je nešto uopšte dovoljno važno (i kome) da bi se objavilo... Znam da dobar PR može na neki način "manipulisati" odnosno od svake "vesti" napraviti odlično saopštenje.
U svakom slučaju saopštenja za javnost smatram jako važnim alatom, barem kada smo mi "mali & manji" u pitanju :)
Miss Cybernaut | 06.01.2009.
@Dragana
ja prepoznala sebe tu (narocito sa cipelicama protivu gravitacije i kofeinskim sistemom sa antenom) pa nisam umela da procenim...mnogo sam multirasking :))
btw. ja takodje cuvam najbolja social media releases tako da kad krenes, javni pa da se izlinkujemo - imam izvanredne primere iz US i EU.
Snežana Bisenić | 11.01.2009.
Poštovana Dragana, hvala vam na odličnim tekstovima i entuzijazmu sa kojim pristupate PRofesiji:-)
Pošto su već pomenuta "social media releases" tj. saopštenja za javnost na društvenim medijima(volim da prevodim na srpski, jače je od mene:)), evo jednog sjajnog linka kao uvod za vaš budući tekst o tome.
http://www.briansolis.com/2008/02/definitive-guide-to-social-media.html
Dragana Djermanovic | 11.01.2009.
@Snežana: dobrodošla :)
Hvala puno na linku. Brian Solis je inače jedan od mojih omiljenijih blogera.
Opaska o prevođenju je takođe dobrodošla, zaboravljam na to sve češće i ne ponosim se time :(
djina | 24.01.2009.
moja nadanja i zelje u novoj godini
Ja sam Dragana Vujović Đermanović.
Rođena sam 29. aprila 1981. godine u Odžacima.
Živim i radim u Novom Sadu.
Udata sam i majka dve devojčice.
*********************************************
Filozofski fakultet Novi Sad, odsek za srpski jezik i književnost.
Zaposlena sam u bankarskom sektoru.
********************************************
Lično - F.M. Dostojevski, akustična gitara, komunikacija, emancipacija, ljudska prava i slobode, Zagorovi stripovi i ukupan opus dečijih pesama i Walt Disney crtaća.
*******************************************
« | Januar 2009 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
:))
Miss Cybernaut | 05.01.2009.
Samo ne zloupotrebljavajte "hitne objave"...ja se jezim na to ako stvarno nije hitno a skoro nikada nije :p
Forsiranje nikada nije dobro, uvek je kontraproduktivno.
I to nasa kompanija je najveca, najbolja...sucks.
E pa Dragana bice nesto i od nasih PR-ova, samo ti NASTAVI SVOJ ANGAZMAN NA BLOGU! :D