O čemu razmišlja menadžer za Odnose s javnošću, kako vidi svet oko sebe kao ličnost i kao profesionalac.
Koliko direktna komunikacija i demistifikacija običnih i neuobičajenih pojava život generalno, čini jednostavnijim i kvalitetnijim.
Kolika je odgovornost na pojedincima a kolika na uticajnim grupama u kreiranju stavova javnog mnjenja u cilju lične i profesionalne promocije.
Blog o PRepoznavanju prilika i korišćenju mogućnosti.
BLOG JE PREMEŠTEN NA ADRESU WWW.DRAGANADJERMANOVIC.COM
ddjermanovic | 22 Decembar, 2008.
Curious PR person - December 17th, 2008 at 11:57 am PST
Mike - What do you consider a “polite pitch” and how are we suppossed to build relationships with you if you won’t talk to us?
Thanks,
Curious PR person
reply:
Michael Arrington - December 17th, 2008 at 12:00 pm PST
go away.
reply:
Rob D. - December 17th, 2008 at 3:20 pm PST
Dear “Curious PR Person” - you just had your shot to “build your relationship” with Mike Arrington.
You blew it. You totally effing blew it.
Deda | 22.12.2008.
Navela si samo jedan segment onoga sto ja pokusavam par godina unazad da utuvim nekim glavama, ali zalud, na zalost. No, kad se budu okrenuli bice kasno po njih, kao sto se iz prakse do sada pokazalo nekoliko puta.
Jeste da mi kasnimo neko vreme za Zapadom po ovom pitanju, ali se i kod nas generalisu neke stvari.
Voleo bih da ovaj tvoj post procita sto veci broj ljudi?!!!
Dragana Djermanovic | 22.12.2008.
Na sugestiju mog bračnog prijatelja :) prevešću par rečenica iz posta koje su na engleskom (naravno ne stručno, tek onako kako umem) ukoliko je nekom zgodnije; ne bih da ih dodajem u originalni post da ne zamaram, post je već dovoljno opširan (za promenu ;).
Kako se rečenice na eng. pojavljuju u postu tim redom ću ih prevesti:
1. (Arrington na početku originalnog posta TC-a): PR firme su van kontrole. Danas preuzimamo radikalne korake kako bismo se borili protiv ovog haosa. Od ovog momenta prekršićemo svaki embargo ako se dogovorimo (odlučimo).
2. (pismo PhoneScoope): Molim Vas ukolinite me sa svoje liste (za slanje). Moja publikacija ne "pokriva" ovu vrstu proizvoda. Nisam se upisao da primam informacije iz ove kategorije, a ni za ništa slično. Od strane CES vodiča ne bi trebalo da primam navedene sadržaje, koji vrlo sliče spamovima. To govori i loše o Vašoj kompaniji. Hvala Vam."
3. (Odgovor super Lusi No1): "CES objavljuje listu novinara. Ti si jedan od nekoliko hiljada njih. Svi imaju pristup toj listi iz raznih razloga. Ona je javno objavljena. ... Nadam se da ceniš to. Ako ne, dozvoli mi da ti predstavim "delite" dugme. Ili se u budućnosti nemoj upisivati kao press osoba za CES. Takođe, nemoj više pretiti mojoj kompaniji. Nisi mi ti potreban da mi kažeš šta je dobro a šta loše. U CE poslu sam preko 42 godine.
4. (Pismo super Lusi No2): "Viđala sam gnusne (grozne) ljude poput tebe koji se tope poput grudve (snega) na kiši... Čekam izvinjenje (ne očekujem, već "čekam"!?). Možda se možemo sresti u CES-u radi zagrljaja ili dangubljenja. P.S. upravo sam posetila tvoj sajt. Teško da možeš svoj blog zvati publikacijom. Kakogod, imaš i zanimljivog sadržaja, a mi puno klijenata o kojima bi želeo da znaš više, što bi ti pomoglo u tvojim nastojanjima. Pozovi me."
5. (komentar sa bloga Sally Falkow): Pretpostavljam da će lekcija za PR-ovce biti da ponude stvarno dobar sadržaj svima jednako. Cenite (negujte) odnos sa offline i online medijima. Biti izvor od poverenja, je od neprocenjive vrednosti."
pod p.p.s
6. (Prvi komentar na TechCrunch postu):
Radoznala PR osoba: Majk, šta smatraš "ljubaznim pitch-om" i kako bi trebalo da odnos sa tobom kada ne želiš ni da pričaš sa nama?
7. (odgovor Arringtona "radoznaloj", apsolutni HIT): ODLAZI (nosi se, gubi se...)
8. (odgovor Roba D "radoznaloj"): "Draga "radoznala PR osobo", upravo si imala šansu da izgradiš odnos sa Majkom Arringtonom. I upropatila si ga (proćerdala)."
Dragan Varagić | 22.12.2008.
"Čovek se uči dok je živ", a mnogi ne shvataju da žive u vremenu gde su nova znanja osnova kvalitetnog posla. To se dešava zbog toga što svakodnevna rutina ne daje puno vremena da se napreduje, naročito kod onih koji "odrađuju" posao.
Danijela Sever Radovanovic | 22.12.2008.
E bas je super post! Hvala na zanimljivom tekstu...
Mislim da je zena koja radi u PR-u 42 godine zrela za penziju jer ju je definitivno pregazilo vreme, mada ne znam kako je sa takvim stavom ikada bila (pretpostavljeno) uspesna u PR struci...Sokantno... Elem, po meni je kljuc u stalnom pritisku na "kvantitet" u odnosu na "kvalitet"...Moramo jos puno da radimo na edukaciji sto klijenata sto nasih sefova - da ih ubedimo da ponekad kvantitet uopste nije neophodan!! Ako pazljivo definisemo (specificiramo) ciljeve i ciljne grupe onda je kvalitet dovoljan fokus!!
Miss Cybernaut | 22.12.2008.
Spamovanje novinara je manje vise normalna pojava (bila, makar, koliko seja secam). Spamovanje blogera barem kod nas jos nije pocelo, jos se trazi REFERAL i preporuka :)))
Rekoh vec negde da je procenat klikanosti u EU na website koji je napisan na kalkanu ili bilbordu ma kog tipa zaista veliki i znacajan!
Kod nas u advetajzingu se jos ne reklamiraju sajtovi ovako u RL, a kada se to sporadicno i uradi (flajeri npr. svojevremeno za jednu meni simpaticnu stranku i jednog relat. novog provajdera cije usluge nemam nameru da koristim), desava se 404 greska ili sajt u izgradnji. To je veoma neozbiljno.
Drugi slucaj je da se novi sajt reklamira tamo negde u uglu, pored druge ili osnovne poruke, kao usput. I to onda ko je video, video je taj skrajnuti detalj.
Svakako da bi reklamiranje SAMO sajta na bilbordu bilo znacajna stavka u buzetu. Ali posto je rec o internetu, ne vidim razlog da ne probate sa PPC kampanjom tj. kontekstualnom reklamom (npr. kod www.Etarget.co.rs )
Blogeri, takodje, zasto da ne. Ali onda sajt zaista mora da bude ultimativno sjajan.
PS. Ja sam to samo jednom uradila je sajt doslovce izvanredan, a to je dokazala i serija nagrada koju je dobio tokom 2008. godine. Rec je o sajtu www.suvenirisrbije.com
Pardon, dva puta sam - nisam mogla da odolim wiki projektu www.Formular.rs :)
Inace, ova blanket-tehnika slanja SVIMA ISTE vesti je katastrofa...to i u offline medijima objavi samo onaj ko mora (dnevne). Na kraju, zasto bi mediji radili protiv sebe? Dok sam bila novinar vazilo je pravilo - sta kazes, SVI su doneli tu vest? A pa nama onda to ne treba :)))
Branka Bugariska | 23.12.2008.
Sraga Gaga, ovo je stvarno super post!
Prenosim deo moje "prakse": tokom godina, naucila sam ovu lekciju (koju prenosim i na decke u mom timu), pa sada sve cesce saljemo personalizovane poruke novinarima. Svaki novinar (ili grupa novinara slicnih medija) dobijaju od nas posebni press release, pa i fotografije koje saljemo su cesto razlicite za svaki medij, da se ne bi ista fotka pojavila svugde.
Kad se radi o online, cak i stil press release-a i jeszik su razliciti od onih za tradicionalne medije.
Naravno, ovaj princip rada je time-consuming, pa ne moze se uvek primenjivati, ali moram priznati da je response u objavama znatno veci. A i novinari nas manje mrze :)
Dragana Djermanovic | 23.12.2008.
@Miloje Sekulić: tvoj komentar baš jeste (školski) primer uspostavljanja odnosa sa blogerkom :)
S reči na dela! I like it!
Hm, ali može neko potpitnje: jesam li JA tvoja ciljna grupa, na koji način mogu da ti (tvom klijentu) pomognem da ostvariš određeni zadatak i da li si (u slučaju da si unapred definisao odgovore na prethodna dva pitanja) pripremio činjenice i relevantne informacije kojima ćeš me "upecati" osim priče koja obiluje entuzijazmom? Odgovore možeš zadržati za sebe ;)
@Deda: Kao bloger sa (bogatim) iskustvom verovatno si razmišljao i pričao o većini tema koje obraćujem u kontekstu odnosa i pravila u komunikaciji sa blogerima. Molim te da kad god osetiš za potrebno, dopuniš moje postove.
@Dragan Varagić: ti si već toliko puta potvrdio da učiš i dalje i više; i da ideš dalje i više zahvaljujući svojim naporima, da si ne samo savetodavac već i (pravi) primer.
@Danijela Sever Radovanovic: kvalitet ne samo da je dovoljan fokus, već bi zaista trebalo da bude primarni fokus. I da, naravno, menadžmentu koji je (uglavnom) najbolji u kalkulacijama, kvantitet jeste reper.
Donkihotovski rat potsećanja na značaj kvaliteta u odnosu na kvantitet vodim, pa ne znam npr. 6 godina... Nisam ga dobila (taj rat), ali sve češće dobijam bitke ;)
@Miss Cybernaut: na žalost "svima istu vest" objavljuje ipak veći broj medija nego što misliš, veruj mi. I to upravo zbog začaranog kruga advertajzing- besplatne (PR, fuj izraz) objave-medij (u kojem se oglašavamo). E to je veliki problem. Zato smo se mi (PR-ovi) ulenjili i zato smo manje kreativni... Zato što dobijemo marketinški medija plan i stiskamo one medije u kojima ćemo se oglasiti da puste (istu) jednoličnu "priču". Pojasnila sam u postu "Kakvi smo mi u PRaksi"(http://ddjermanovic.blog.co.yu/blog/ddjermanovic/primeri-iz-prakse/2008/07/11/pr-inside) da predstavljam veliku kompaniju, i da bi mi posao bio lakši kada bih se i ja prepustila i na taj način radila (zato što mi budžet marketinga "duva vetar u leđa"), ali ja želim da budem kreativna i da posao radim KAKO VALJA, a ne samo da ga radim.
@Branka Bugariska: poštovana koleginice dobro došla (i ovako formalno ;) na blog draganadjermanovic.com! Obzirom da rukovodiš vrlo uspešnom PR agencijom u Makedoniji, tvoj doprinos ovoj i mnogim drugim temama na blogu, od velikog je značaja.
Konkretan primer koji si navela je vrlo dobar; dodala bih samo još jedan detalj kolegama, npr. zgodno je u tekst integrisati kraću izjavu predstavnika menadžmenta. Tako je informacija slikovitija i u novinarskom smislu ima veću, da kažem, težinu. Od 10 posmatranih slučajva u kojima sam "pustila" vest sa ili bez izjave, rezultat je 30% više objava onih tekstova sa integrisanom izjavom.
Petar Stakić | 23.12.2008.
Dragana sve pohvale za blog. Sve je bolji i bolji i svaki put ga sa još više znatiželje čitam.
Primeri su sjajni.
Branka Bugariska, novinari će uvek „mrzeti” PR menadžere, marketinške eksperte, kolege novinare, biznismene i ostale, dokle gode se budu izražavali u stilu „time-consuming”, „response” itd. Kome se obraća PR menadžer ili novinar?
Ako je B2B komunikacija, onda još i nekako, ali ako je prema široj javnosti onda je ovakva upotreba stranih reči potpuno besmislena.
Lično, kao novinar, čitajući tvoju poslednju rečenicu morao sam da odvojim koji sekund više kako bih je razjasnio. Činim to zato što me zanima, ali takav jezik ne prolazi kod većine (čak i poslovnih ljudi). Ljudi ne žele da gube vreme na dešifrovanje onoga što su pročitali.
Zapravo, to mi je i Denis Vilkoks rekao kada smo pričali nakon intervjua koji sam svojevremeno radio sa njim: „Volimo da koristimo komplikovane reči i kada to apsolutno nije potrebno a onda budite sigurni da vas niko ne sluša a kamoli razume”. U duhu našeg jezika to se može nazvati „engleštinom”.
Izvini što ovako reagujem. Bolna tačka. :):) Ništa lično.
Pozdrav od journalist-a. :):)
Miloje Sekulic | 23.12.2008.
@gaga
> jesam li JA tvoja ciljna
> grupa
Definitivno. Moja kao medij (+ oppinion maker), klijentova kao potrošač.
A eto i prilike da "potegneš za Beograd" pa da se konačno ispričamo.
> na koji način mogu da ti
> (tvom klijentu) pomognem da > ostvariš određeni zadatak
Promovišem sajt. Objavom kod tebe dobijam link ka njemu na kvalitetnoj lokaciju + dobru poziciju za ime klijenta na pretraživačima + širenje priče preko RSS-a. Gde ćeš više :)
(Da li ste primetili "vesti" o promociji sajta u kojima ne piše njegova adresa ili vest o promociji kalendara koji je sponzorisala "jedna banka" - mislim da stvari malo idu u krajnost)
> pripremio činjenice i
> relevantne informacije
> kojima ćeš me "upecati"
Mislim a i dokazaću da to kod promocije sajtova nije bitno. Sve činjenice i bitne informacije su već na internetu, na samom sajtu. :)
Za "pecanje" je bitan doživljaj koji sajt pruža a koji nastojimo da prenesemo u offline aktivaciju.
Pored ostalog naravno.
@Miss Cybernaut
Ponudu za ovu kampanju dobili smo zbog uspeha prethodne. Saopštenje je išlo u tri forme (blogeri, IT/internet + poslovni mediji, žene + lifestyle)
Nego da ne pričam mnogo, ne ureklo se
Dragan Varagić | 23.12.2008.
Divno! Story-Pitch primer u realnom vremenu ;)
Miloje Sekulic | 23.12.2008.
Par citata iz doba dok sam vodi e magazin
"Imam nešto što će SIGURNO zanimati tvoje čitaoce"
"Naš direktor može da priča na koju god želite temu"
"Oni su veliki oglašivač"
Sasa Jovanovic | 25.12.2008.
Ovaj me tekst podseca na jednu izuzetno arogantnu prezentaciju jedne vece hardwerske kuce na jednoj nedavnoj konferenciji. U prvih pet recenica, govornik je nekoliko puta naglasio "MNOGO SMO VELIKI"... "imao toliko i toliko miliona profita - kazem vam MNOGO SMO VELIKI".
Merenju "oruyja tu nije bio kraj, do kraja prezentacije on je ponavljao sa visine "mnogo smo veliki" i poruka je naravno izostala...
Sve u stilu: "platio sam termin mogu pricati sta zelim".
Nema potrebe da dovrsim komentar zakljuckom. Sustina je ista. Svako je odgovoran za ono sta cini. Da li je PR manager, marketing manager, generalni ili samo zaposleni, on de facto predstavlja firmu u kojoj radi. Kako je predstavlja tako ce firmi i biti. Ja jedva cekam da osetim da dolazi veme u kome ce klijenti napustati one koji su poput pomenute gospodje dokazali svoju neprofesionalnost. Nazalost ovde jos uvek srecem logiku "ma dao sam mu pare i MORA to da mi uradi KAKO ZNA I UME" iako zna da on to ne ume. I naravno i pored toga sto umete, mozete bolje i sam buduci klijent to zna vic cekate da on prozdere i izmuci tog jadnika kome je vec dovoljna kazna sto ce izgubiti klijenta, ali ne - Gazda je resio da se kao macka s misem igra sa njim. Pa on je Gazda. A i vi ste u Redu pa cekajte.
Neka vrsta sadizma cuci u kvazi biznismenima i uzivaju u tome da druge uce pameti umesto sa se usresrede na kvalitet. Pa, ko zna, mozda i nemaju potrebu da cene novac koji imaju, mozda su ga olako zaradili... No, vremena se menjaju. Videcete.
Ja nisam mazohista pa i na nagovetsaj takve situacije napustam potencijalog klijenta. Nek se on igra macke i misa sa drugim, meni to ne treba...
Aljoša | 28.12.2008.
iako na spomen PR-a često dobijam lagani osip u predjelu gornjeg dijela prsnog koša, moram priznati da svaki put kada me neki link nanese ovdje čitam sa zanimanjem.
ovak, što se arringtona tiče, mislim da je njegov glavni"problem" sujeta. TC već odavno nije tamo neki blog, nego je jedan od najutjecanjnijih web medija na svijetu, pa čovjek ne može podnijeti da ga se trpa u isti koš s tamo nekim bezveznim blogerima. otuda ta reakcija.
iako se ne može reći da nije u pravu, ipak je pomalo licemjerno da sada zahtijeva poseban status iako se izgradio na tom 'blogerskom' imageu.
slična priča i s onom gospođom. blogeri se prijavljuju na svakakve liste i traže da ih se percipira kao velike profesionalce, a kada napokon dobiju pažnju koju misle da zaslužuju, iskoristit će svaku priliku da ti je natrljaju na nos.
treba ipak znati da blogeri nisu profesionalci i da se od njih ne može očekivati da igraju "po pravilima".
Miss Cybernaut | 29.12.2008.
"Slična priča i s onom gospođom. blogeri se prijavljuju na svakakve liste i traže da ih se percipira kao velike profesionalce, a kada napokon dobiju pažnju koju misle da zaslužuju, iskoristit će svaku priliku da ti je natrljaju na nos"
by Aljosa
Velika istina. Medjutim sasvim je druga stvar kada profesionalac pokrene blog. Ponovo cu reci - sustinska je stvar za mladog coveka da radi, da radi ozbiljan posao, i ako je moguce u ozbiljnoj firmi. Onda ne mora da se izinjava po blogosferi jer nema sujete - svi stalno ucimo. Sta bi bilo kada bismo stali?? Ne zelim da saznam.
Nije to nikakva neurastenija (ostvarivati se kroz posao, lifelong learning i sl) kako se s vremena na vreme moze cuti. To je prirodan i normalan put, i to otkako smo izasli iz pecina. Sve ostalo je defekt i evoluciju bi bilo bas briga za vrstu koja nije sposobna da nauci kako da opstane u izmenjenim okolnostima.
Kakve ovaj moj odgovor ima veze sa PR-om? Pa...ima veze sa promocijom ideja koje zaista vrede a ciji je ovaj blog olicenje.
Izvinite me, ja sam malo idejno / konceptualni tip, i jos naklonjen cinjenju stvari koje su bolje nego one juce. To bolje je obicno i novo, a novo izaziva otpore...Zato mi je beskrajno drago da zajednica kreirana oko ovog bloga raste :)
Uzivajte & srecni praznici!
Deda | 29.12.2008.
Miss
Ne izaziva samo novo, nego i nesto sto je predobro !!!
A ovaj blog je predobar !
I ja se prikljucujem cestitkama narednim preznicima !!!
Dragana Djermanovic | 30.12.2008.
@Aljoša: zaista mi je drago da se javljaš ;)
Sve to kako sa Arringtonom, tako i sa ostalim blogerima, deo je predvidljive "priče" koja barem PR-ovim mora biti poznata. Na to bi trebalo da račinaju(mo)! Na kraju krajeva, to je još jedna (specifična) ciljna javnost. Nije ona mnogo specifičnija od ostalih; ima razlika svakako ali kod nekih drugih javnosti računaš na druge nedostatke (kao što je, da kažem, lični pristup koji je karakteristika za blogere kao ciljnu javnost). Iz tog razloga, u navedenom primeru, mnogo sam netolerantnija prema PR-ovima i njihovim propustima nego prema (čak i ovako moćnim) blogerima.
@Miss & @Deda: Deda ti si mi na prvom postu ostavio komentar da mi želiš sve najbolje i da se nadaš da na ovom blogu neću promovisati svoju banku, proizvode.... Razumela sam poruku i zaista pokušavam što manje da unosim detalja na koje si mi skrenuo pažnju. Međutim, najveći broj dobrih i loših iskustava stekla sam upravo radeći svoj primarni posao. On mi je istovremeno velika sigurnost i najčešće inspiracija. Blog je postao dobar, čini se čak i meni :), ali u velikoj meri zahvaljujući vama koji dajete svakom postu potpuno originalnu dimenziju i na taj način ga činimo posebnim iznova i iznova. U taj odnos, ne sa blogom, nego SA VAMA, ulažem mnogo.
Jer, što bi rekao Scoble, "social media is about society, not about technology" ;)
Prazne priče, obično, najvernija su pratnja praznih života ;)
Srdjan Vranac | 30.12.2008.
"...zagrljaja ili dangubljenja." je lose prevedeno. "...for a hug or a slug" u ovom kontekstu je sleng koji bi znacio "... da se izgrlimo ili da se sukobimo." ili "... da se izgrlimo ili da se potucemo."
Miloje Sekulic | 02.01.2009.
@ Srdjan Vranac
Ponekad se, na žalost, u odnosima blogera i PR-a stvari otmu kontroli
http://www.flickr.com/photos/keigoo/3157653582/in/photostream/
ali se na kraju sve ipak dobro završi.
http://www.flickr.com/photos/keigoo/3157689882/in/photostream/
Lik sa kapicom je dugo bio vrlo uticajan bloger, trenutno je manje aktivan.
Deda | 05.01.2009.
Ne bih rizikovao sa Milojem, mlogo je golem,lol...
Ja sam Dragana Vujović Đermanović.
Rođena sam 29. aprila 1981. godine u Odžacima.
Živim i radim u Novom Sadu.
Udata sam i majka dve devojčice.
*********************************************
Filozofski fakultet Novi Sad, odsek za srpski jezik i književnost.
Zaposlena sam u bankarskom sektoru.
********************************************
Lično - F.M. Dostojevski, akustična gitara, komunikacija, emancipacija, ljudska prava i slobode, Zagorovi stripovi i ukupan opus dečijih pesama i Walt Disney crtaća.
*******************************************
« | Decembar 2008 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
PRimer iz PRakse
Miloje Sekulic | 22.12.2008.
Gago,
Dopada mi se sto na svom blogu negujes dve stvari (pored ostalih)
- primere iz prakse
- savete za odnose na relaciji blogeriPR
Jedan od zadataka (problema, izazova - kako god da ga nazoves) na koji ja nailazim u praksi je PR aktivacija pri lansiranju veb sajtova klijenata, posebno offline deo.
KZN definitivno nije alat za kojim treba posezati kada je lansiranje veb sajta u pitanju. Ko je jos rad da ide negde da bi gledao ono sto vidi na netu? Sta ciniti u tim slucajevima?
Shvati ovaj komentar kao otvoreni poziv!
(odnosi sa blogerkom u praksi :)
Predajem ovih dana plan aktivacije pri promociji novog veb sajta naseg klijenta. Nadamo se da ce klijent da pristane na nase predloge pa si onda dobrodosla!
I slobodno isuci kandzice ako budes pisala kritiku (moci ces da zaviris i "ispod haube" - naravno :)